Friday, July 31, 2015

Anadolu le mémoire #2


Hari dah petang sangat, tourist pun dah tak ramai saat kami tiba di Aspendos. Sunyi sahaja, hanya ada beberapa bas persiaran yang masih lagi disitu. Mengenangkan betapa panjangnya perjalanan kami dari Perge Acient Site mahu ke sini terasa seakan mahu give up sahaja di tengah jalan.  Hampir sahaja kami berpatah balik kalau-kalau bas yang ditunggu tak muncul petang itu.

Tapi ntah, bantuan selalu hadir saat kita hampir berputus asa. The power of Tawakkul barangkali. Kami Cuma ada dalam sejam lebih untuk habiskan tour di sekitar Aspendos kerana dalam pukul 6.30petang akan ada satu lagi bas untuk membawa penumpang kembali ke pekan Serik.

Tiada bezanya Aspendos dengan ruins yang lain. Mungkin sama tapi sedikit beza dari segi sejarahnya. Kami berjalan perlahan hingga ke bahagian atas. Supprisingly bila sampai kat situ ada one lady yang sedang menjaja barangan cenderahati. Out  of no where, tak tahu dari mana dia masuk dan pelik mana mungkin penjaja dibenarkan berniaga dalam kawasan yang seperti ini.

Salah seorang travelmate saya membelek-belek accessory yang dijualnya. Ada pin, ada rantai tangan dan macam-macam lagi lah. Wanita itu masih lagi memujuk-mujuk kami untuk membeli cenderahati darinya. Seakan tidak menarik hati kami pun berlalu. Wanita itu terus menghulur sebiji pin kecil yang tergantung evil eye pada teman saya. Disematnya laju pada tudung, free katanya. Satu lagi di berikan pada saya. Kami tersenyum lalu mengucapkan terima kasih

Beberapa kali saya dan kawan-kawan melintasi wanita itu dan dia itu masih belum berputus asa menawarkan barang jualanya dengan harga yang murah. Hari sudah semakin senja, ada dua orang tourist yang masih lagi di atas melihat-lihat permandangan Aspendos Theather dan juga sayup-sayup keindahan perkampungan yang terletak di sekitarnya.

Dua orang teman saya sudah lama turun ke bawah. Saya dan Kak Huzai masih lagi sibuk menangkap gambar permandangan dari atas. Ntah kenapa hati kami rasa macam kasihan sangat pada wanita itu, so we decide to share 5 lira each person dan sedekahkan padanya. Kami tak rasa ada lagi orang mahu membeli cenderahati darinya memandangkan kami antara orang yang terakhir melewati kawasan tersebut.

Perlahan kak huzai menghampiri, menghulurkan duit 10Lira. Dia terkejut, refuse to accept lalu dihulurnya 2 utas rantai tangan. So win win situation, dia dapat duit kami dapat barang dan saya seperti melting melihat perilaku indahya.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
 
Saya tak tahu berapa  yang dia dapat hasil dari usahnya sehari-hari. Saya juga tak pasti bagaimana dia menjalani hidupnya sehari-hari untuk survive dengan hasil yang tak menentu seperti itu. Satu hal yang saya tahu bumi Allah maha luas, rezeki Allah sentiasa ada di mana-mana untuk orang yang berusaha.

Dan hari itu saya belajar, tidak kiralah sesusah mana sekalipun hidup kita, jauhkan diri dari meminta-minta. Kisah wanita di Aspendos dan seutas rantai tangan.

No comments: