Thursday, August 3, 2017

Mémoire of Trans Japan Korea #2



Pagi itu kami berbasikal ke Kawaguchiko Lake. Menikmati keindahan pagi-pagi di sekitar gunung Fuji. Rezeki kami dapat melihat bunga Sakura di sini. Sesekali di tiup angin, gugur kelopak Sakura jatuh menyembah bumi. Nyaman!

Sungguh ini yang akan saya rindui selalu.

Sesekali kami berhenti, bergambar dengan bunga sakura dan Gunung Fuji. Puas bergambar kami mengayuh kembali hingga sampai satu kawasan mengahala ke Kawaguchiko Museum of Art, kami jumpa satu tanah lapang dengan deretan pokok Sakura.

Saya berhenti, park basikal, bawa keluar camera. Ada seorang lelaki tua yang sedari tadi memang disitu. Setia dengan camera dan tripodnya. Ingin menangkap gamba Gunung Fuji barangkali, namun sayang Gunung Fuji yang begitu gah berdiri terlidung di balik awan. Bersungguh dia menunggu.

Kawan saya menengur, berbasa-basi ajak bersembang. Bercerita perihal perjalanan kami dari Sapporo hingga ke Korea. Berkongsi keindahan negara Jepun dan Malaysia serta gambar yang kami ambil sepanjang perjalanan. Biarpun ia umpama ayam dan itik. Saya kira dia faham, ramah benar melayan kami, sesekali dia ketawa dan tersenyum memuji-muji kami.

Sebelum menyambung kembali kayuhan kami bergambar kenang-kenangan. Kawan saya menyeluk poket, mencari jika ada sesuatu yang boleh dia berikan buat kenangan pada pak cik itu. Ada duit syiling lima puluh sen, lalu di hulur padanya. “Please come to Malaysia” pesan kawan saya dan kami pun berlalu.

Sesekali terkenang, saya jadi kaum dengan lelaki seperti itu, umurnya sudah lanjut tapi semangatnya tidak. Masih sama seperti anak muda. Sungguh umur yang meningkat saban tahun hanya sekadar nombor!

April 2017 - Kawaguchiko Lake, Japan

No comments: