Tuesday, June 30, 2015

Nota Ramadan #3



Malam itu, kami sepatutnya sudah menaiki bas untuk ke KLIA 2. Hampir sahaja travelmate saya terlupa beg dompetnya tertinggal di dalam kereta. Kami berpatah balik naik ke tingkat atas KL Sentral. Saya hanya menunggu di depan restaurant Burger King sementara teman saya itu mengambil beg dompet dari adiknya.

Dalam sibuk memerhatikan orang yang lalu lalang, ada sesuatu yang menarik perhatian saya. Dari jauh kelihatan dua orang lelaki yang saya sangkakan anak beranak. Pakaianya biasa-biasa, tapi lelaki yang lebih muda itu memakai t-shirt hitam dan kain pelikat senteng macam berjalan dalam banjir sahaja lagaknya. Ada kopiah putih di kepala. Dia seakan meminta sesuatu pada lelaki yang satu lagi tapi tidak di endahkan. Lelaki yang sedikit berumur itu berlalu ntah kemana akhirnya menghilang.

Kali ini dia menukar arah menuju ke arah saya. “Ada sepuluh sen?” soalnya
“Duit tak cukup lagi sepuluh sen” saya tergamam, cemas kalau-kalau lelaki itu ada niat lain mahu mengapa-apakan saya. Jam lagi 15 minit mahu ke pukul 12 tengah malam. Orang lalu lalang pun dah tak ramai.

Cepat-cepat saya keluarkan sepuluh sen seperti yang di minta.
“Terima Kasih” ujar lelaki itu sambil menghulurkan kembali duit lima sen kepada saya.
Sekali lagi saya semacam terkesima. “takpa,takpa ambil saja sepuluh sen tu”
Dia tersenyum, berkali-kali berterima kasih dan terus berlalu ke kaunter KLIA Express.

Terjawab semua persoalan saya.
Duitnya tak cukup nak beli tiket KLIA Express.
Dan yang tak cukup tu hanya LIMA SEN!
T_T

Diam-diam saya termenung sendiri

Allah, besarnya nikmat Allah bagi bila lima sen yang begitu kecil pun terasa besar bila mana ia boleh melepaskan orang lain yang dalam keadaan terdesak.

Malam-malam Ramadhan yang penuh hikmah. Saya tak pasti ke mana arah tuju lelaki itu, tapi saya harap Allah sentiasa merahmati dan memudahkanya disepanjang perjalanan.

No comments: