Wednesday, December 11, 2019

The Travel Project : Turki (Day 7) - Pamukkale

Kami tiba di Denizli Otogar awal pagi. Subuh pun belum masuk. Mamai-mamai turun bas cari port best sambung balik tidur ahaaa. Stesen bas Denizli ni pun besar gak, buka 24 jam kot tengok waktu kami sampai ramai-ramai je orang macam kat airport.

Usai solat subuh, kami survey-survey tempat nak naik bas menuju ke Pamukkale. Bus dari Denizli Otogar ke Pamukkale run every 30 minit and more frequent during weekend. Kami ambil bas yang pertama, and it takes about 30 minutes untuk sampai ke Pamukkale. Kami drop dekat perhentian bas berdekatan dengan hostel tempat kami menginap.

Di Pamukkale kami stay di Aligau Hotel. Selain Cappadocia, Aligau Hotel ni antara penginapan yang saya paling suka. Lokasi dia macam kampung-kampung and sangat peaceful. Kira bersahabat dengan alam gitu.

Hotel tu pun macam tak ramai orang, owner dia bagi kami check in awal. Dapat katil sambung lagi tidur. Lepas lunch, solat zohor semua baru kami sambung explore area Pamukkale.

Kebetulan hari yang kami sampai di Pamukkale, sedang berlangsung Turkiye Presidential Cycling Tour. Ada certain kawasan ditutup untuk bagi laluan pada para pelumba. Awalnya kami pun pelik, apa yang meriah sangat hari tu. Ingat ada festival ke apa ke, rupanya ada tournament. Organizer siap offer makanan and tshirt event. Kami pun apa lagi, kecil tapak tangan bag besar kami tadahkan.

Presidential Cycling Tour  2015

So first stop kami adalah Karahayıt. Actually Karahayıt ni tak ada dalam plan pun. Naik-naik bas pastu tak sure nak turun kat mana, the bus end at Karahayıt Town. Kami pun turun la, tunngu next bas untuk ke Cotton Castle entrance.

View Cotton Castle on the way nak ke Karahayıt

The small town of Karahayıt

Karahayıt Beyazıt Cami

Karahayıt was once known for its rust-red hot mineral waters, filled with iron and calcium. Dekat area ni banyak hotel/motel yang menawarkan kemudahan thermal bath.

Kami masuk Cotton Castle melalui North Gate Entrance. Masuk dari sini kami disajikan dengan pemandangan Hierapolis, ancient city that was founded around 190 BC and was famous for its sacred hot springs. Banyak binaan dekat sini dah runtuh disebabkan gempa bumi.

Hierapolis, Pamukkale

Duk sibuk bergambar sana-sini, nyaris tertinggal phone dekat sini, huhu Mujur ada sorang guide tu tolong simpankan

Since kami datang dari atas, tak adalah rasa mencungap sangat nak ke Hierapolis Theatre. Kalau tengok dari bawah teater ni nampak macam biasa sahaja, tapi padangan dari atas, Subhanallah cantik sangat.

Hierarpolis Teather

Disini juga sangat terkenal dengan Cleopatra’s Antique Pool. Nak masuk pool tu ada additional entrance fee.

Puas bergambar dekat Travertine dan hari pun dah nak senja, kami semua menyusuri pesisir bukit dan keluar ikut South Gate. Dekat area situ ada kolam buatan dan juga kedai-kedai yang jual sovenier.
Sebelum kembali ke hotel, kami singgah dulu dekat satu kedai makan ni untuk dinner.

Paling lawak, tengah sedap-sedap layan angin petang sambil tengok menu nak order makanan sekali keluar anjing besar dari bahagian dalam restaurant. Pergh kitorang semua dah panik ayam dah. Takut kena gigit satu hal, kang kena jilat lagi jenuh nak cari tanah buat samak. Kawan saya azi, panik dia memang tak boleh bawa berbincang. Siap nak panjat kerusi selamatkan diri. Unfortunately banyak gambar yang hilang dalam phone lama. Hanya yang tinggal apa yang ada dalam memori saya sahaja :D