Friday, December 13, 2019

The Travel Project : Turki (Day 9) - Selçuk

Hari ke Sembilan, kami ke Ephesus. Sebelum bertolak kami singah ke Saturday Market dekat pekan Selçuk. Pagi-pagi dah meriah and banyak gerai-gerai yang di buka mostly menjual sayur-sayuran, buah-buahan, pakaian, makanan dan banyak lagi lah. Kalau dah namanya perempuan pergi pasar ye dak, takkan kami tengok sahaja. Sempat la sambar sehelai dua (eh!)

Kami spent tak lama kat pasar pagi ni, kemudian terus gerak pergi Selçuk Otogar untuk ambil bas ke Ephesus. Tak jumpa bas ke Ephesus, ada taxi offer kami 20 TL for 4 pax. Dia bawa kami ke entrance Ephesus. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 10 min. Ramai yang suggest untuk start tour dari South Gate. Sebab masuk dari South gate, perjalanan akan dia menurun bukit, tak adalah penat sangat mendaki.

The ruins of Ephesus ni kira favorite spot tourist la kalau singgah ke Selcuk. The city was once considered the most important Greek city and the most important trading center in the Mediterranean region

Kucing gemoks

Untuk ke Terrace House ni ada additional entrance fee. Since aku punya perasaan membuak-muak nak tengok macam mana rupanya rumah orang zaman dulu-dulu saya pun beli lah ticket masuk dengan harga 15 TL. Actually masa kami datang tu kerja-kerja excavations masih lagi berlangsung. Memang rumah dia semua cantik-cantik. Mesti rumah orang kaya-kaya zaman dulu-dulu.

Saya cuba membayangkan betapa kayanya orang yang tinggal kat sini sampai boleh decor dinding rumah macam tu

View Ephesus dari pintu keluar terrace house
Ada dua famous spot kat dalam Ephesus ni. Pertama Library of Celcus, keduanya Grand Teather. Library of Celcus, was built in 110AD by Gaius Julius Aquila in memory of his father, Julius Celsus Polemaenus yang juga merupakan Roman governor of Asia Minor in the 2nd century AD. Dulu-dulu semua mayat-mayat pahlawan dikebumikan dibahagian luar sempadan bandar ni. Tapi si Aquila ni minta permission untuk ayahnya dikebumikan dalam marble grave in a burial chamber library ni and he spent about 25 000 denars for this purpose.

Dikatakan library ini adalah library ke tiga terbesar selepas Alexandria and Pergamum Library.

Library ni ada tiga pintu masuk dan bersebelahan pintu masuk tersebut terdapat empat statute represented four qualities associated with the late governor: wisdom (sophia), intelligence (ennoia), knowledge (episteme) and virtue (arete).

The second famous spot is the Great Theatre. It was constructed in the Hellenistic period dan kemudianya diubah suai sewaktu Roman period. The main difference between a Hellenistic Theater and a Roman Theater is that the Hellenistic ones are leaning on a hill. It is the Romans who invented free standing huge walls. Dikatakan pembinaan teater ini mengambil masa lebih kurang 60 tahun untuk disiapkan. Dalam satu-satu masa, teater ini boleh menempatkan seramai 25, 000 dan ia merupakan largest theater in the Asia Minor.

Nama Theater diambil dari perkataan Greek iaitu "Theatron" which means" the place to observe". The half circle shaped section was called "orchestra". Performances were held on the stage building called "Skene". Skenes were 2 storeys in Hellenistic period and 3 storeys during Roman period. The reason having them 3 storey building is to let the spectators focus to the plays. Sitting section is called cavea. The round access sections are called 'Diazoma". Usually there was an admission for entrance. Tickets small coins showing where the spectators will seat. In the mid of 1st century some gladiator games were performed in this theater. Even sampai sekarang still ada few concert yang berlangsung di sini. Elton John antara artis yang pernah performed dekat Ephesus Theater ni.

Keluar je dari gate Ephesus tu banyak kedai jual sovenier. Tak kurang juga yang jual Turkish delight dengan harga yang sangat murah. Tapi suka saya ingatkan, actually Turkish delight tu sangat low quality dan tinggi kandungan gula. Kotak besar tapi isi dalam 6, 7 ketul sahaja. So please gais jangan terpedaya beli Turkish delight kat situ ok!

Hampir separuh hari jugak kami di Ephesus. Habis explore kawasan Ephesus kami kembali ke hostel untuk ambil bag. Sebelum bertolak ke Izmir, kami minta izin dari staff hotel untuk tumpang solat memandangkan perjalanan kami selepas ini mengambil masa lebih kurang sejam.

Selesai solat dan lunch kami ke Izmir menaiki bas dengan tambang 9 TL. Sampai di Izmir hari dah senja, ke hulu ke hilir mencari hotel. Di Izmir kami menginap di Konak Saray Hotel. Dalah Agoda punyalah gah rupa dia, tapi lokasi dia ya ampun di celah-celah lorong gelap yang kau pun tak expect ada hotel celah-celah tu. Nasib baik hotel bes siap bagi welcome drink lagi. Masing-masing request nak Elma Cayi (Apple Tea)

Lepas settle down, kami keluar lagi malam tu. Just nak tengok apa yang ada sekitar hotel. Tapi banyak kedai dah tutup. Kedai makan pun tak berapa nak ada. Akhirnya kami pulang lagi ke hotel dengan perasaan hampa.