Tuesday, December 24, 2019

The Travel Project : Turki (Day 12) - Bursa & Istanbul

Hari ke-12 kami pulang kembali ke Istanbul menaiki ferry. Awalnya kami macam lost sikit sebab tak sure macam mana nak ke Ferry Terminal. Sesat larat jugak lah sebab kena transfer dua bas dan kedua-dua stesen bas ni jauh antara satu sama lain. Nasib baik jumpa seorang pak cik ni. Dia yang bawa kami ke stesen bas untuk ke Ferry Terminal. Baik sangat, sampai tolong bayarkan tambang kami berempat. Saya pernah tulis pasal dia dalam entry yang lepas.

Yellow Bus 1-F or 1-GY (TL2.50) untuk dari Emek İstasyonu - ke Güzelyalı Ferry Dock
IDO Ferry Terminal
Tiket ferry kami dari Bursa‘s Güzelyalı Ferry dock ke Istanbul pukul 12 tengah hari. Sementara menunggu, sempat lagi berjalan area port tu. Perjalanan dari Bursa ke Istanbul mengambil masa lebih kurang 2 jam. Kami sampai dalam pukul 2 lebih.

Sampai je dekat Yenikapı ferry Terminal, Istanbul kami ambil train balik ke Sultanahmet. Dari pelabuhan nak train station pun a bit tricky, sebab kena jalan jauh sikit masuk terowong keluar terowong baru jumpa.

Letak bag dekat hostel, kami sambung berjalan cari tempat makan area Galata Bridge sambil nikmati sunset dan angin petang.

Galat Bridge and Galata Tower

Restorant bawah Galata Bridge. Orang kata kalau nak cari balık ekmek sedap, cari kat sini.

Yeni Camii or New Mosque new Galata Bridge
Seterusnya kami ke Karakoy dan Galata Tower, one of the highest and oldest tower in Istanbul. Malam-malam kat area Galata Tower tu memang happening la. Ramai sangat anak muda dok melepak kat area tu. Ingat nak sambung lagi ke Taksim Square. Tapi masing-masing dah tak larat, kami decide balik berehat dekat hostel sahaja.

Galata Tower

Ringkasan perjalanan hari ke-dua belas: