Thursday, December 12, 2019

The Travel Project : Turki (Day 8) - Selçuk

Kami bangun awal pagi tu, dengan harapan nak kejar bas awal pagi untuk bertolak ke Selcuk. Punya lah awal kami check out hinggakan owner tu pun terkejut, tak sempat nak prepare breakfast. Waktu kami check out owner tu tak ada dekat kaunter. Elok nak menuju ke perhentian bas, berselisih dengan owner hotel tu yang baru balik dari beli roti. Tak ada rezeki nak hirup udara segar sambil nikmati kopi tepi kolam hehehe

Dari Denizli Otogar kami ambil train menuju ke Selçuk. Sampai di Selçuk dah tengah hari. Letak bag dekat hostel kami keluar kembali. Satu perkara yang menarik perhatian saya, bagaiman orang tempatan meraikan hari jumaat. Meriah pekan kecil Selçuk ni dengan orang bagi beratur dapatkan manisan free. Tak sure apa nama dia, saya rasa ia adalah Lokma. Doh kosong yang digoreng dan kemudianya disalut dengan air gula. First time try, masing-masing menjilat jari. Well tak pasti sama ada sedap ataupun kami yang benar-benar lapar (ahaa!)

Selesai makan tengah hari kami menyambung lagi perjalanan ke Basilica of St. John. This basilica dedicated to St. John, built in Ephesus by the Emperor Justinian. Katanya St John ni spent the last years of his life dekat sini lalu meninggal dan dikebumikan dekat Ayasoluk Hill. In the 6th century AD, the Byzantine Emperor Justinian ordered the construction of a huge basilica and when construction completed, it became an important goal for pilgrims from all over the Christian world. It was believed that the dust from the tomb of the Apostle possessed healing properties.

Pemandangan Isa Bey Mosque dari Basilica St. John

Model asal Basilica St. John
Sekitar 654-655 Kerajaan Ephesus semakin merosot and to prevent damage to the basilica by the Arab raids, a hilltop castle was built, and the temple was surrounded by thick walls. But then lepas kota ini jatuh ke tangan Kerajaan Seljuk, basilica ni diubah menjadi Masjid.

Ayasoluk Castle

Kale Camii or Castle Mosque

View from Ayasoluk Hill

Habis solat jumaat kami ke Isa Bey Mosque untuk solat zohor. Sampai-sampai je dekat luar masjid tu tertarik dengan satu kedai sovenier bersebelahan dengan pintu masuk masjid. Pemilik dia ramah melayan saya, sambil bertanyakan saya faham ke tulisan khat tu. Saya angguk and bagitau mana tulisan yang simple-simple tu saya boleh baca, kalau yang berlapis lapis umpama cahaya atas cahaya saya pun naik confuse.Di gelak, tak pasti impress ke apa. Tapi mengenang betapa liberalnya Turki saya pun rasa macam mungkin anak-anak muda sekarang dah tak ramai yang boleh baca agaknya. Pemilik tu rupanya imam masjid Isa Bey ni. Dia siap tulis nama saya dalam  kaligrafi jawi lalu ajak kami ke dalam dan tunjukkan tempat wudhuk dan tempat solat wanita.

İsa Bey Mosque ni one of the finest examples of Seljuk architecture in Anatolia. Pelan masjid ini dibuat berdasarkan Great Mosque of Damascus. Sewaktu tahun 1653 dan 1668, masjid Isa Bey ni rosak teruk disebabkan gempa bumi. Dulu-dulu masjid ni juga pernah digunakan sebagai caravanserai ataupun tempat bermalam bagi pedagang-pedangan yang melalui laluan sutera.
Selesai solat saya kembali ke kedai Imam tadi, memang niat nak beli wall décor kalau ada yang murah-murah dan sesuai dengan budget saya. Sebab kaligrafi dia cantik sangat, semuanya handmade, anak dia yang buat katanya.

Habis shopping kami menyusuri lorong-lorong kecil kawasan perumah penduduk tempatan. Jalan-jalan macam taka da arah. Along the way tu ada la jumpa benda-benda lain yang menarik perhatian kami seperti gadis sedang menenun (not sure if I used this word correctly) karpet. Kagum kot, punya lah detail kerja dia orang. Saya tengok gamba design karpet tu je dah berpinar mata.

İsabey Turkish Bath-hamam

Gadis-gadis turki sedang menenun karpet
Next kami ke Ephesus Archaeological Museum (Efes Müzesi). Saya hampir lupa apa yang ada dekat sini melainkan statue Artemis with a Rows of egg-shaped marble pieces on the goddess's chest. Sorry hanya itu yang mampu saya recall. Banyak bahan arkeologi ni dapat dari Ephesus excavation site.

Selesai petang tu, kami pulang ke hostel. Di Selçuk kami menginap di Artemis Hotel, memang lokasi dia dekat tengah-tengah bandar dekat dengan Otogar.

On the way balik, jumpa pulak tangga warna-warni. Gambar lagi seround