Wednesday, August 16, 2017

Mémoire of Trans Japan Korea #3: Honolu dan Ramen




Sepanjang di Jepun, boleh kira dengan jari berapa kali kami makan di kedai. Nak save budget punya pasal. Hari-hari makan onigiri ataupun tapau makanan yang kami bawa dari Malaysia.

Malam itu sebelum ke Dontobori kami singgah ke Halal Osaka Ramen Honolu. Ingin mencuba ramen halal yang banyak mendapat feedback positif dari orang Malaysia yang berkunjung ke sana.  Café kecil yang terletak di tengah-tengah deretan kedai tenggelam dalam kepekatan malam. Mujur ada Offline Map menunjukkan kami ke jalan yang terang ahaa.

Saat kami tiba ada sorang writer dari Singapura yang baru sahaja selesai menikmati makan malamnya di situ. Dia datang untuk interview pemilik Restaurant Honolu, malangnya pemilik kedai tiada di situ. Sambil menikmati ramen, kami mendengar soalan-soalan yang diajukan kepada perkerja-pekerja tersebut sebagai wakil kepada pemilik kedai.

Sesekali saya mencelah bertanya sekiranya pemilik kedai ini seorang muslim. Mereka menggeleng. Saya kagum dan tertanya-tanya macam mana pemilik kedai ni boleh terpikir nak buka kedai makanan halal sedangkan dia bukan seorang muslim.

Pemilik kedai ini membuka kedai halal ramen sebab dia nampak potensi dan sambutan makananan halal yang masih lagi sedikit di sekitar Jepun. Mereka bercerita nama Honolu di ambil kerana bos mereka terlalu ingin ke Honolu di Hawaii. Tidak kesampaian ke sana lalu di bukanya Honolu di Osaka, Japan.

Daripada mee, rempah ratus, daging ayam,  semua bahan mentah yang digunakan akan di pastikan status halalnya,. Tidak hairanlah jika Halal Media Japan turut mencadangkan muslim traveler untuk singgah ke sini.

Perkerja-perkerjanya semua baik-baik belaka, ramah melayan soalan kami dan reporter dari Singapura tadi. Kebanyakkan mereka beerasal dari Indonesia, belajar Bahasa Jepun di sini lalu berkerja sambilan sementara menunggu semester habis. Mereka tak lokek becerita tentang makanan –makanan yang boleh di makan terutamanya bagi pelancong muslim.

Memang di sesetengah kawasan, restaurant makanan halal sangat sukar di dapati. Tetapi sebagai alternatif lain, boleh ambil onigiri telur, tuna atau seafood. Orang cakap kalau pergi negara yang minoritinya muslim tu, bab paling susah adalah untuk mencari makanan halal. Itu saya setuju. Tapi dari situlah jugak yang akan kita rasa indah dalam sebuah perjalanan sebab sebagai muslim mencari yang Halal itu adalah wajib!

2 comments:

Siti Farhana said...

walaupun tak pernah pergi, gaya penulisan pun dah cukup membuatkan saya seperti berada di sana. hehe. :*

dboystudio said...

Memang best, terima kasih buat mereka yang membawa sy ke sana dan memang cantik jepun, jalau ada peluang pergilah